ślubny poradnik

Przygotowania do ślubu, organizacja wesela krok po kroku

Od czego zacząć przygotowania do ślubu?

Zadania ślubne – plan działania

Etap I

  • Wybierzcie termin wesela i rodzaj ślubu (konkordatowy lub cywilny)
  • Określcie rodzaj imprezy – kameralne przyjęcie czy wesele do białego rana
  • Ustalcie planowaną liczbę gości
  • Oszacujcie przewidywany budżet weselny
  • Wybierzcie kościół, USC lub miejsce ślubu plenerowego
  • Zarezerwujcie termin i wybierzcie salę weselną
  • Wybierzcie świadków

Etap II

  • Wybierzcie i zarezerwujcie zespół muzyczny lub DJ
  • Znajdźcie fotografa/kamerzystę i podpiszcie z nimi umowę
  • Zacznijcie poszukiwania sukni ślubnej / garnituru
  • Zarezerwujcie datę i godzinę ceremonii ślubnej w kościele/USC
  • Zapiszcie się na nauki przedmałżeńskie
  • Wybierzcie firmę florystyczną i motyw przewodni Waszego ślubu (możecie również zamówić bukiet ślubny i butonierki)
  • Kup bieliznę ślubną i buty, będą potrzebne podczas przymiarki sukni ślubnej.
  • Zapiszcie się na kurs tańca, jeżeli nie czujecie się pewni na parkiecie

Etap III

  • Kupcie obrączki ślubne
  • Oszacujcie ostateczną liczbę gości
  • Zamówcie zaproszenia ślubne i winietki na stół
  • Wybierzcie samochód do ślubu
  • Zarezerwuj termin u fryzjerki/makijażystki (jeżeli jest rozchwytywana, zrób to z większym wyprzedzeniem)
  • Rozdajcie/wyślijcie zaproszenia ślubne
  • Zaplanujcie podróż poślubną

Etap IV

  • Umówcie się na przymiarkę sukni ślubnej / garnituru
  • Dostarczcie dokumenty do parafii
  • Umów się na próbny makijaż oraz czesanie
  • Zamówcie tort weselny
  • Ustalcie menu weselne
  • Ustalcie konkursy i zabawy na wesele lub zdajcie się na zespół/DJ
  • Ustalcie przebieg dnia (przygotowania, ceremonia, przyjazd na salę, pierwszy taniec, podziękowania dla rodziców itp.)
  • Kupcie dodatki do ubioru ślubnego (biżuteria, welon, krawat/mucha, poszetka itp.)

Etap V

  • Zarezerwujcie transport dla gości weselnych, jeżeli jest potrzebny
  • Zarezerwujcie noclegi dla gości przyjezdnych
  • Kupcie alkohol i napoje
  • Zaplanujcie rozmieszczenie winietek na stołach
  • Wybierzcie podziękowania dla rodziców
  • Kupcie pudełko na koperty
  • Dzień Ślubu
  • Odbierzcie bukiet ślubny
  • Zabierzcie ze sobą obrączki i dokumenty
  • Przygotujcie alkohol na bramy

Powyższy harmonogram jest bardzo ogólny. Każda Para Młoda powinna go zmodyfikować i ewentualnie rozbudować zgodnie ze swoimi potrzebami. Pamiętajcie jednak, że warto taki indywidualny harmonogram sobie stworzyć.


Budżet weselny

BUDŻETPLANRZECZYWISTE
WYDATKI
oszczędności  
pomoc rodziców  
pożyczka  
inne  
SUMA  
WYDATKI  
FORMALNOŚCI  
opłaty w USC/kościele  
zapowiedzi  
nauki przedmałżeńskie  
PODSTAWOWE WYDATKI  
obrączki  
sala  
catering+obsługa  
tort weselny  
słodki stół  
wiejski stół  
alkohol  
napoje  
USŁUGI  
fotograf  
kamerzysta  
dekoracja miejsca ślubu  
kwiaty  
zespół / wodzirej / DJ  
dekoracja sali  
auto do ślubu  
dekoracja auta  
fotobudka  
animacje dla dzieci  
transport gości  
nocleg gości  
dodatkowe atrakcje  
PANNA MŁODA  
suknia ślubna  
bielizna  
buty  
ozdoba do włosów  
sukienka na poprawiny  
próbna fryzura i makijaż  
fryzjer i wizażystka w dniu ślubu  
manicure / pdeucire  
PAN MŁODY  
garnitur i koszula  
strój na poprawiny  
krawat/mucha/poszetka  
spinki do mankietów  
buty  
fryzjer  
POZOSTAŁE  
podziękowania dla rodziców  
podziękowania dla świadków  
lekcja pierwszego tańca  
podróż poślubna  
SUMA  

Budżet ślubu i wesele można pobrać w postaci arkusza kalkulacyjnego.


Kogo zaprosić na wesele?

Niektórzy goście po prostu wiesz, że muszą być z Wami na weselu. Ale co z wszystkimi innymi? Może poniższy quiz pomoże Wam podjąć ostateczną decyzję 🙂

kogo zaprosić na wesele

Zespół czy DJ? Na co się zdecydować wybierając oprawę muzyczną Waszego wesela?

zespół czy dj na weselu

Czas planowania ślubu i wesela to okres nieskończenie wielu decyzji, które mają uświetnić Wasz ślub marzeń. Odpowiednio dobrana muzyka jest jednym z gwarantów udanego wesela. O czym należy pamiętać przy wyborze Zespołu czy DJ? Oto kilka przydatnych informacji:

DJ

Grana przez niego muzyka odtwarzana jest z płyt lub bezpośrednio ze zbiorów komputerowych, daje to niemalże nieograniczone możliwości, co chodzi o wybór piosenek. Nawet najlepsza kapela czy zespół nie są w stanie dysponować tak bogatym repertuarem jak DJ, dzięki temu możecie „zadowolić” najwybredniejszych gości, dając im możliwość zamawiania nawet mniej popularnych kawałków. Wynajęcie DJ na wesele wiąże się również z mniejszymi kosztami, nawet, gdy jest on bardzo popularny i „rozchwytywany” na imprezy to stanowiąc jednoosobową ekipę jego wynagrodzenie jest niższe niż całego zespołu z muzykami i wokalistami.

Zespół

Największą zaletą zespołu jest to, że prezentowane przez nich utwory są grane na żywo, może nie są w stanie zagrać wszystkiego tak jak DJ, ale ich wykon robi z nich prawdziwych artystów. Zespoły z pewnością cieszą się większym powodzeniem wśród osób starszych, dla których puszczanie muzyki z płyt kojarzy się bardziej z dyskoteką niż weselem. Dodatkowym atutem zespołu jest jego mobilność, bez problemu wokaliści i muzycy mogą uczestniczyć podczas Waszych przygotowań do ślubu czy błogosławieństwa, uświetniając te chwile swoimi występami. Ta wyjątkowość ma swoją cenę, jak przystało na prawdziwe gwiazdy, po pierwsze trzeba się liczyć z długimi terminami oczekiwania nawet do 2 lat a po drugie usługi zespołu są znacznie droższe.

Bez względu na Waszą decyzję są rzeczy, o których należy pamiętać decydując się zarówno na DJ czy zespół.

  1. Najważniejszą kwestią jest sporządzenie i podpisanie umowy, której szczegóły powinniście ustalić wspólnie z osobą, która ma w tym dniu uświetnić Wasze wesele.
  2. Podejmując decyzję kierujcie się własnym gustem i upodobaniami, nie zawsze wszystkim podoba się to samo i coś, co ktoś Wam polecił dla niego może być spełnieniem marzeń, dla Was niekoniecznie.
  3. Przed podpisaniem umowy i podjęcie decyzji o wyborze zespołu czy DJ zapoznajcie się z ich portfolio, to z pewnością ułatwi decyzję.
  4. Ustalając szczegóły nie zapomnijcie o Waszych ulubionych piosenkach i tych, które chcecie komuś zadedykować. Dodatkowo omówcie kwestie oczepin i gier przeprowadzanych podczas wesela.
  5. Pamiętajcie też, że zarówno DJ jak i zespół potrzebuje przerw, wcześniej umówcie się na ich długość i częstotliwość.

Okrągłe czy prostokątne? Jakie stoły wybrać na wesele?

Często wybór stołów na przyjęcie weselne jest z góry narzucony przez salę, nie wszystkie dysponują wystarczającą ilością zarówno okrągłych jak i podłużnych stołów, dlatego już na samym początku ustalając termin oraz szczegóły Waszej uroczystości warto o to zapytać. Jeżeli upatrzona przez Was sala nie ma wybranego przez Was rodzaju stołu zawsze można je wynająć z innego miejsca. Zatem okrągłe czy podłużne? Zarówno jedne jak i drugie mają swoich zwolenników jak i przeciwników, warto rozważyć zarówno jedną jak i drugą opcję.

Stoły okrągłe

stoły okrągłe na sali weselnej

Stoły okrągłe idealnie nadają się na małe przyjęcia tworząc kameralną atmosferę, przy większej ilości gości musicie liczyć się z tym, że aby zapewnić komfort uczestnikom wesela, sala będzie musiała być bardzo duża. Tego typu stoły idealnie pasują do stylowych wesel typu glamour, elegancja i szyk to coś, co wyróżnia stoły okrągłe. Jednak „luksus” ma swoją cenę, decydując się na stoły okrągłe liczcie się z tym, że na każdym stole muszą znaleźć się takie same przystawki i dekoracje, co zwiększa koszt przyjęcia. Dodatkowo niejednokrotnie wiąże się to z postawieniem szwedzkiego stołu, z którego goście będą przynosić sobie przekąski, jeśli na Waszym przyjęciu sporo część gości to osoby starsze, mogą one czuć się niezręcznie w takiej sytuacji. Decydując się na stoły okrągłe wcześniej musicie sami starannie usadzić swoich gości, takie stoły mieszczą od 8 do 12 osób, usadzenie gości wymaga sporo wysiłku tak, aby nikt nie poczuł się odrzucony, w tym przypadku winietki są niezbędne. Usadzenie przy okrągłym stole sprzyja rozmowom, każdy każdego dobrze widzi i słyszy, może jednak powodować tworzenie się grupek, goście z pozostałych stolików mogą się nie integrować ze sobą, wtedy ważną rolę odgrywa DJ lub zespół zachęcający do zabaw.

Stoły podłużne

stoły podłużne na sali weselne

Decydując się na stoły w tym kształcie spodziewajcie się ustawienia w rzędu lub w podkowę, gdzie Wy siedzicie na honorowym miejscu, mając pogląd na wszystkich gości, ale nie dla wszystkich jest to wygodne, stwarza pewien dyskomfort, że ludzie siedzą do siebie plecami. Stoły podłużne lepiej sprawdzają się przy organizacji dużych wesel, wtedy Państwo Młodzi są lepiej wyeksponowani dla wszystkich gości. Trzeba wtedy też się zastanowić, kto ma siedzieć bliżej Was? Rodzina czy znajomi? Tu rodzą się kolejne dylematy, co zrobić, żeby nikogo nie urazić. Takie stoły świetnie nadają się dla uroczystości w klimacie ludowy czy rustykalnym, sprzyjają biesiadowaniu, jednak utrudniają kontakt z osobami siedzącymi nieco dalej niż tuż obok nas. Stół podłużny rozwiązuje też problem konfliktów rodzinnych, dzięki takiemu ustawieniu zawsze można skłócone osoby zwyczajnie posadzić na dwóch końcach stołu, w takim przypadku nie można zapomnieć o winietkach na stół, które ułatwiają gościom zajęcie ich miejsc. Jak sami widzicie zarówno stoły okrągłe jak i podłużne mają wiele zalet, ale są też i mankamenty każdego wyboru, z pozoru prosty wybór wcale takim nie jest, ale cóż życie jest sztuką wybory….A więc wybór należy do Was.


Sypanie na szczęście, tradycyjnie ryżem? Czy są inne alternatywy.

sypanie ryżem na szczęście

Po miesiącach przygotowań nadeszła wreszcie ta chwila – ślub. Ceremonia, wypowiadanie przysięgi małżeńskiej – to niezwykle wyjątkowy i ważny moment dla pary młodej. Często też jedna z najbardziej stresujących części dnia ślubu. Gdy uroczystość się skończy i szczęśliwi nowożeńcy opuszczają budynek kościoła lub Urzędu Stanu Cywilnego, bardzo często zostają obsypani czymś przez uczestników ceremonii.

Jeszcze do niedawna sypanie ryżem lub monetami było najchętniej praktykowane. Dziś jednak coraz częściej wybór pada na inne rozwiązania. Jest wielu przeciwników sypania ryżem – nie wyobrażają sobie, aby w taki sposób traktować jedzenie, kiedy w wielu regionach świata panuje głód. Kolejnym minusem jest to, że po obrzuceniu ryżem, może on znaleźć się we włosach i ubiorze pary młodej, a jego usunięcie niekoniecznie będzie proste. Obsypanie pary młodej monetami również ma swoje wady. Misternie dopracowane paznokcie ślubne panny młodej mogą ulec zniszczeniu, gdy będzie ona, nawet z pomocą świadków, zbierać pieniądze z ziemi. Bardzo często to goście weselni, a nie para młoda zajmują się tematem obsypywania po zakończonej ceremonii, jednak warto aby to właśnie przyszli nowożeńcy planujący ślub konkordatowy lub ślub kościelny, zapytali księdza, czy wyraża zgodę na sypanie ryżem, kwiatami lub konfetti. Szczególnie jest to istotne, gdy organizujecie ślub w innej parafii niż wasza i możecie nie znać obowiązujących tam zwyczajów. Warto także zapytać o tę kwestię w USC. Jeżeli nie otrzymaliście zgody na obsypywanie po wyjściu z kościoła, bądź urzędu, poinformujcie o tym gości podczas wręczania zaproszeń ślubnych. Dzięki temu unikniecie niedomówień i w efekcie nieprzyjemnej sytuacji. Jeśli macie swój pomysł na zakończenie ceremonii ślubu, również podzielcie się tym z bliskimi, aby byli na to przygotowani. Warto mieć także na uwadze warunki atmosferyczne – np. obsypanie płatkami kwiatów czy monetami w deszczową pogodę może doprowadzić do zabrudzenia strojów nowożeńców.

konfetti po wyjściu z kościoła

Weselny koszyczek ratunkowy

Każda niedawno poślubiona Panna Młoda powie Wam, że ważne jest aby w dniu ślubu mieć koszyczek ratunkowy dla gości.
Aby ułatwić Wam życie, przygotowaliśmy przykładową listę kontrolną na dzień ślubu. Jeżeli zastanawiacie się, gdzie najlepiej umieścić taki koszyczek ratunkowy, odpowiedź jest prosta, blisko toalety. Miejsce to jest optymalne, gdyż większa cześć zestawu to produkty kosmetyczne i higieniczne. W kryzysowej sytuacji taki koszyczek, może uratować Was lub waszych gości przed drobnymi wpadkami psującymi nastrój weselny. Wszystkie artykuły powinny być w małych pojemniczkach, najlepiej jednorazowych. Koszt całego zestawu nie powinien przekroczyć kwoty 250 zł a pozostawi dobre wrażenie. Dobrym pomysłem jest zostawić kartę „Użyj mnie w razie potrzeby!”, tak aby goście nie krępowali się skorzystać z koszyczka ratunkowego. Pamiętaj, że ten dzień należy do Ciebie i niczego nie może Ci zabraknąć – skomponuj własny koszyczek ratunkowy Panny Młodej.

Koszyczek dla pań

  • agrafki
  • igła z nitką
  • wsuwki do włosów
  • grzebień
  • szczotka do włosów
  • nożyczki
  • tabletki przeciwbólowe
  • rajstopy
  • chusteczki
  • chusteczki nawilżane
  • patyczki higieniczne
  • gumy do żucia, miętówki
  • odplamiacz w sztyfcie
  • dezodorant
  • podpaski
  • tampony
  • plastry
  • wkładki higieniczne
  • lakier do włosów
  • bibułki matujące
  • mgiełka zapachowa
  • perfumy
  • krem do rąk
  • rolka do obierania ubrań
  • puder w kremie
  • pilniczek
  • nić dentystyczna
  • bezbarwny lakier do paznokci
  • krople do oczu, sól fizjologiczna
  • pojemnik na soczewki kontaktowe
  • chusteczki do czyszczenia okularów
  • ładowarka do telefonu

Koszyczek dla panów

  • żel do włosów
  • klej
  • rolka do obierania ubrań
  • chusteczki higieniczne
  • chusteczki nawilżane
  • chusteczki do czyszczenia okularów
  • grzebień
  • nić dentystyczna
  • czarne skarpety
  • dezodorant
  • nożyczki
  • tabletki przeciwbólowe
  • krople do oczu, sól fizjologiczna
  • pojemnik na soczewki kontaktowe
  • ładowarka do telefonu
  • pasta do butów

Plener ślubny w dniu uroczystości czy innego dnia?

Planując Wasz ślub marzeń na pewno zastanawialiście się, co jest lepsze plener w dniu ślubu czy innego dnia? Z pozoru łatwe pytanie może nastręczać sporo wątpliwości, bo przecież nie bez powodu mawiają, że najgorsze, co może dostać człowiek to wybór.

Ile ludzi tyle opinii, ale przede wszystkim najważniejsze jest Wasze zadowolenie, w końcu zdjęcia z pleneru to pamiątka na całe życie, coś, co jest tylko dla Was, „zaklętą” w czasie chwilą wielkiej miłości. Więc jak wybrać? Przemierzając bezmiar internetowych rad można mieć prawdziwy mętlik w głowie dlatego potrzebujecie jasnych i prostych porad, aam nadzieję, że ten artykuł Wam w tym pomoże.

Plener w dniu ślubu – zalety

plener w dniu ślubu

Autentyczność
Dzień ślubu to czas niesamowitych emocji: nerwy, radość, wzruszenie, ale przede wszystkim MIŁOŚĆ, taka, która promienieje od Was na zdjęciach, te emocje sprawiają, że wszystko jest autentyczne, bez pozowania.

Oszczędzacie czas
Taka sesja plenerowa w dniu ślubu trwa ok godziny, goście weselni zajęci zabawą, mogą nawet nie zauważyć waszego zniknięcia a dzięki temu nie musicie specjalnie poświęcać kolejnego dnia tylko na zdjęcia.

Oszczędzacie pieniądze
Tak naprawdę jest to oszczędność głównie dla Panien młodych, które nie będą musiały po raz kolejny umawiać się do fryzjera czy makijażystki, aby powtórzyć swoją piękną stylizację z dnia ślubu.

Swoboda
Sesja w dniu ślubu to idealne rozwiązanie dla osób mniej odważnych, po spędzeniu całego dnia z fotografem zdążycie się przyzwyczaić do jego ciągłej obecności, zdjęcia przestają was krępować. Sesja w innym dniu wiąże się z kolejnym „oswajaniem” z aparatem.

Plener innego dnia niż ślub – zalety

plener innego dnia niż slub

Wybieracie dowolny termin i miejsce
Plener innego dnia niż ślub, otwiera przed Wami nieskończony wachlarz możliwości, to od Was zależy gdzie odbędzie się plener, morze, góry czy „nawiedzony” zamek? Dodatkowo możecie wybrać odpowiedni dla siebie termin i porę dnia.

Nie musicie się śpieszyć
To chyba największa zaleta pleneru w dniu innym niż ślub, kiedy to już jest po wszystkim, jako mąż i żona możecie niespiesznie cieszyć się z sobą i wspólnym czasem, fotograf ma za zadanie tylko uchwycić wasze szczęście. Wasze myśli nie są już zaprzątnięte sprawami organizacyjnymi czy tym, że może jesteście już za długo na sesji i goście zaczynają się niecierpliwić.

Macie czas tylko dla siebie
Potraktujcie Waszą sesję ślubną, jako prezent dla siebie nawzajem, bawcie się i cieszcie swoją obecnością. Sesja ślubna może być wstępem do podróży poślubnej, na którą się udajecie.
Jest to kolejna okazja by znowu założyć suknię ślubną
Tu znowu zaleta skierowana głównie do Pań, choć Panowie z pewnością nacieszą oczy widokiem swojej cudownej żony. Suknia ślubna jest bardzo ważnym elementem przygotowań ślubnych, Panny młode poświęcają dużo czasu jak i pieniędzy na wybór tej jednej jedynej kreacji, która jest tylko na ten wyjątkowy dzień, więc czemu nie założyć jej jeszcze raz? Żeby poczuć się jak księżniczka.

Możecie zaszaleć ze stylizacjami
Po ślubie nie musicie się już martwić, że wasze stroje się pobrudzą czy zniszczą, liczą się Wasze wspólne fajne chwile, bez obaw możecie wejść do wody, zamoczyć ubrania czy wspiąć się na szczyt góry w sukni, do tego możecie wybierać nietuzinkowe dodatki, które niekoniecznie pasowałyby na przyjęciu weselnym, ale na plenerze tak. Pamiętajcie, że jedyne, co Was ogranicza to wyobraźnia.

Jeśli nadal nie potraficie się zdecydować, co będzie dla Was lepsze, może warto zrobić własną listę „za”
i przeciw”, jak to nie pomoże zawsze możecie zdać się na poradę fachowca. Dobry fotograf wyczuje, co będzie dla Was lepsze i zrobi wszystko żebyście byli zadowoleni.


Ankieta weselna dla gości

Ankieta weselna to fantastyczna alternatywa dla tradycyjnej księgi gości. Gotowe karty podpowiedzą Waszym najbliższym co napisać, a przystępna forma zachęci ich do wypełnienia księgi. Ankieta weselna to świetna pamiątka dla młodej pary. Zaproszeni oprócz życzeń mogą napisać: m.in kto ich zdaniem będzie rządził w małżeństwie, a kto będzie trzymał pieniądze. Nie zabrakło też miejsca na portrety pary młodej za 10 lat. Przygotowaliśmy dla Was darmowy szablon do pobrania, do samodzielnego wydrukowania. Ankietę można zbindować, będzie pełniła rolę tradycyjnej księgi gości lub przygotować pudełko do wrzucania ankiet luzem. Link do pobrania: wojciechbalczewski.pl/ankieta.pdf

ankieta weselna dla gości

 

2 thoughts on “Przygotowania do ślubu, organizacja wesela krok po kroku”

  1. Pingback: 50 pytań, które warto zadać poszukując sali weselnej

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *